Négysávosítás: lakossági tájékoztatót tartottak Bátonyterenyén

Gőzerővel halad a 21-es számú főút újabb szakaszainak négysávosítása. Az építkezés célja, hogy az új, kétszer kétsávos út fejlesztésével Nógrád megyét is bekapcsolják az országos gyorsforgalmi úthálózatba. A korszerűsítés részleteiről a NIF Zrt. és a kivitelező HE-DO Kft. vezette, HE-DE-SWIETELSKY-KM alkotta konzorcium még lakossági tájékoztatót is tartott a múlt héten Bátonyterenyén. Az esemény mint utólag kiderült nem volt sajtónyilvános, ezért felkerestük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t, hogy legyenek kedvesek, és válaszoljanak a kérdéseinkre mit lehet tudni a beruházásról, valamint mi is történt a Kossuth Lajos Általános Iskola aulájában. Készségesek voltak, rövid időn belül emailben kaptunk tőlük válaszokat.

Milyen összegből folytatódik a 21-es számú főút négysávosítása, illetve mint lehet tudni a IV. és V. szakaszok korszerűsítéséről ?

Nógrád megyében a 21. sz. főúton újabb 11, 3 km hosszon kezdődhetnek meg a munkálatok. A korszerűsítés célja, hogy az új, 2×2 sávos út fejlesztésével megvalósul Salgótarján és Nógrád megye bekötése az országos gyorsforgalmi úthálózatba.

Nógrád IV. szakasz:

Tar és Mátraverebély között, 4,7 km hosszon valósul meg a tervezett 2×2 sávos kialakítás, fizikai elválasztósávval. A beruházás részeként különszintű csomópont készül a Sámsonházi bekötő út kereszteződésében, ahová bekapcsolódik majd a Mátraverebélyi és Tari bekötő út is. A Mátraverebélyi csomópontot turbó körforgalommá építik át. A szakaszon híd épül a Kis Zagyva felett, a Sámsonházi különszintű csomópontban és a Tari bekötő út korrekciójánál a Zagyva felett. A fejlesztés során a Sámsonházi különszintű csomópontban, valamint Mátraverebély területén, 2 helyszínen gyalogos aluljáró könnyíti majd meg a közlekedést.

A kivitelező a Nógrád IV. szakasznál a SWIETELSKY Magyarország Kft. – HE-DO Kft. – KM Építő Korlátolt Felelősségű Társaság, mint közös ajánlattevő. A kivitelezés nettó összege: 9.27 milliárd forint.

Nógrád V. szakasz:

Nógrád megye V. szakaszban 6,6 km hosszon történik a négynyomúsítás. Az ipari parknál, a 23-as számú főút és a Zrínyi utca találkozásánál, a Gyermekek útja és Jászai Mari utca keresztezésében valamint a Köztársaság útnál turbó körforgalom épül. A Nagybátonyi csomópont (Béke utca), az üzemanyagtöltő állomás és a bevásárlóközpont közös csomópontja, valamint a Honvéd utca csomópontja kanyaródósávos csomópontként lesz kiépítve. A beruházás részeként híd épül a Bükkvölgyi-patak felett a 21. sz. főúton és a párhuzamos szervizúton. A Nagybátonyi csomópont előtt a kerékpárosok számára aluljáró könnyíti majd a közlekedést, a gyalogosok biztonságos átkelését pedig Kisternye területén 3 gyalogos aluljáró biztosítja majd.

A kivitelező a HE-DO Kft. – SWIETELSKY Magyarország Kft. – KM Építő Korlátolt Felelősségű Társaság, mint közös ajánlattevő. A kivitelezés ezen a szakaszon nettó 9.959 milliárd forintból valósul meg.

Hol tartanak a munkálatok Bátonyterenyén és környékén?

-Bátonyterenye (Nógrád V.) külterületi szakaszán a vállalkozók részmunkakezdési engedélyekkel egyenlőre még csak a fakivágás és cserjeírtás, humuszleszedés, lőszermentesítési munkálatokat végeznek. Folyik a közműtervek szolgáltatókkal történő egyeztetése, a meglévő tervek felülvizsgálata és a Vállalkozók által készítendő tervek készítése. Hamarosan megkezdődnek az útépítés miatt megvásárolt építmények bontási munkálatai.

Bátonyterenye belterületén folyik a fakivágás és a munkaterület előkészítése. A külterületi szakaszon a humuszréteg leszedése zajlik. Megkezdődött az útépítéshez kisajátított épületek bontása. A közeljövőben megkezdődnek a belterületi szakasz földmunkái valamint a gyalogos aluljárók kivitelezésének előkészületei.

Milyen korlátozásokra kell számítaniuk a közlekedőknek az érintett szakaszokon?

Nógrád IV. – Jelenleg csak sebességkorlátozás van érvényben a szakaszon, torlódásra nem kell számítani.

Nógrád V. – Torlódásra nem kell számítani, jelenleg csak előzési tilalom, és sebességkorlátozások vannak érvényben. A pálya építése a jelenlegi forgalom folyamatos fenntartása mellett történik.

Mennyien vettek részt a bátonyterenyei fórumon, és kik tájékoztatták őket a négysávosításról?

-A fórumon hozzávetőleg 150 fő vett részt, őket Várnai Péter, tervező, Civil-Plan Kft.; Póra Péter, tervező, Civil-Plan Kft.; Bodzán András,projektvezető, a HE-DO Kft. – SWIETELSKY Magyarország Kft. – KM Építő Korlátolt Felelősségű Társaság, együttesen mint Vállalkozó konzorcium képviselője; Povázsai Pál, projektiroda-vezető, NIF Zrt. (beruházó); Nagyhegyesi István, projektvezető, NIF Zrt. (beruházó) tájékoztatta.

Milyen kérdések, észrevételek merültek fel a lakosság részéről?

-A lakosok kifogásolták a tervezett kialakítás koncepcióját, hangsúlyozták, hogy a tervezés kezdete óta ők egy elkerülő utat tartanak településükre nézve egyedüli elfogadható megoldásnak. A tervezők beszámoltak arról, hogy korábban ők is vizsgálták az elkerülő lehetőségét, de annak műszaki megvalósíthatóságát nagyon kockázatosnak találták, valamint becsült költségei jóval meghaladták volna az általuk tervezett fejlesztés költségeit.

A lakosság kifogásolta a különszintű gyalogosátkelési lehetőségeket és kérték a felszíni gyalogosátkelők építését. Jelenleg a településen két helyen lehet szabályos módon keresztezni gyalogosan a főutat. Forgalombiztonsági szempontból a lehető legjobb megoldás a külön szintű gyalogos kereszteződés, terv szerint a jelenlegi két átkelés helyett négy helyen lehet majd átkelni, melyek az alábbiak:

  • a 23-as úti csomópontban egy szinbeni átkelési lehetőség(felszíni)
  • aluljárós gyalogos átkelés a Váci Mihály úti aluljárónál (két oldali lift kialakítással)
  • aluljárós gyalogos átkelés a Jászai Mari és Gyermekek útja utcák csomópontja mellett (vállalkozó feladata lesz az akadálymentesítés megoldása)
  • aluljárós gyalogos átkelés a Fazekas Mihály utca és Köztársaság út csomópontja mellett (rámpa megépítése)

A Lakossági Tájékoztatón elhangzott észrevételek alapján két helyen a Gyermekek útjai csomópontban és a település központi részén megvizsgáljuk két további szintbeli gyalogos átkelési lehetőség kialakítását. A Beruházó ígérete szerint a kért helyeken megvizsgálásra kerül a gyalogosok felszíni biztonságos átvezetése. A NIF Zrt. azonnal felvette ez ügyben a kapcsolatot a tervezőkkel, a kivitelezővel, valamint a közút kezelőjével.

A lakosok kifogásolták a településen a közúti vízelvezetés kialakítását. A tervezők válasza szerint a vízelvezetés úgy került kialakításra, hogy az a későbbiekben sem az útban, sem a környező épületekben nem fog gondokat okozni.

A tájékoztatón megjelentek aggódtak az átmenő forgalom sebessége miatt. A kisterenyei lakott területen 3 körforgalom létesül, ezek közül kettő a településrész déli, illetve északi végén. Így mint egy városkapuként működve a fogja a beérkező forgalmat lassítani. Ez is elősegíti, hogy a belterületi szakaszon megengedett az 50 km/óra sebesség könnyebben betartható legyen.

Kérdések érkeztek azzal kapcsolatban, hogy hová fordulhatnak azok az érintettek, akik aggódnak a házukban keletkező esetleges problémák miatt, melyet véleményük szerint a nagy tömegű földszállító teherautók okoznak. Az épületek állapotfelvétele a kivitelező dolga, amelyet szakemberek segítségével készítenek. A kivitelezéssel kapcsolatos észrevételeket munkaidőben (munkanapokon, 8 – 16 óra között) személyesen a konzorciumi irodában (3104 Salgótarján, Park utca 2.), illetve a he-do@he-do.hu e-mail címre várjuk!

Fotók: Kis Krisztián