Nógrád megye mind a hat járásában elérhetővé válik az adóügyintézés

Hétfőn három nógrádi járásszékhelyen mutatta be a Nógrád Megyei Kormányhivatal és a NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága a Kormányablakokban kialakított adó-ügyintézési pontokat. Az adóhivatal jelenleg a megye hat járása közül háromban van jelen: Salgótarjánban központi ügyfélszolgálatot, Balassagyarmaton és Pásztón ügyfélszolgálatot működtet. 2018. január 2-től kezdődően a NAV munkatársai már Bátonyterenyén, Rétságon és Szécsényben is fogadják majd az ügyfeleket, a helyi Kormányablakokban.

Balla Mihály, a nyugat-nógrádi térség országgyűlési képviselője az új ügyfélszolgálati pontokat bemutató rendezvényeken emlékeztetett rá: hosszú éveken keresztül egyetlen nyilatkozat kikérése miatt is Salgótarjánba kellett utazni adóügyintézés kapcsán. Ez a megye nyugati feléből adott esetben akár 150-200 kilométeres utazást jelentett, ami az autóval rendelkezőknek is jelentős teher volt, a tömegközlekedést használóknak azonban egészen biztosan elvitte egy egész napját. Ezen az már enyhített némileg, amikor a megyei adóhivatal Balassagyarmaton is irodát nyitott. „Ez már egy nagy könnyebbség volt, de még mindig nagyobb távolságok megtételéről beszéltünk sokak esetében” – tette hozzá.

Balla Mihály kiemelte: ahhoz, ami a kormányhivatal és az adóhivatal együttműködésében most létrejött, csak gratulálni lehet. „Azt tapasztalom, hogy a megyei kormányhivatal az emberek hétköznapjait próbálja megkönnyíteni, tényleg gyors munkát végeznek több száz ügykörben” – tette hozzá Balla Mihály. A Rétság környékén élőknek most már adóügyintézés kapcsán sem kell Balassagyarmatig utaznia – húzta alá az országgyűlési képviselő, aki azon véleményének is hangot adott, hogy az elmúlt időszakban bekövetkezett közigazgatási átszervezések által a felértékelődött a járási központok szerepe.

Dr. Szabó Sándor, a Nógrád Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja emlékeztetett rá: a polgári kormány 2010-től folyamatosan azon dolgozik, hogy az állampolgároknak könnyebb, gyorsabb és kényelmesebb legyen az ügyintézés. „A kormány idén nyáron határozott arról, hogy az országban több helyen betelepíti a NAV-ot a kormányablakokba. Egészen pontosan ott, amely városokban nem volt elérhető az adóügyintézés – ezzel a lépéssel ez Nógrád megyében mind a hat járásszékhelyen elérhetővé válik” – ismertette a kormánymegbízott.

Dr. Szabó Sándor kiemelte, hogy nem egyedi az irány, hiszen az általános fejlesztések ismefelé mutatnak: a kormányhivatal más ügykörök tekintetében is azon dolgozik, hogy lehetőleg ne az ügyfél, hanem az irat „utazzon”. „A polgárok érdekét szolgáljuk és a jövőben is azon leszünk, hogy ezt folytassuk” – jelentette ki a kormánymegbízott. Zárásként arra kérte az állampolgárokat, lehetőség szerint terjesszék a hírét a helybeni ügyintézésnek, hogy „a legtöbb esetben nem feltétlen kell autóba ugrani vagy buszra ülni – vagy ha igen, akkor csak a járási központig”.

Dr. Gaál Zoltán, a NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának igazgatója kiemelte: a mai világban az időnek óriási jelentősége van, így üdvözítő, ha az adó-ügyintézéshez sem kell időigényes módon nagyobb távolságokat utazni. „A 2018. január 2-vel megnyíló kormányablaki ügyintézési helyeken az ügyek széles palettáját tudják majd elintézni az állampolgárok a hét mind az öt munkanapján, igazodva a NAV ügyfélszolgálatainak általános nyitva tartásához” – mondta az igazgató.

Dr. Gaál Zoltán hozzátette: várakozásaik szerint – a település földrajzi elhelyezkedése okán – a három nógrádi helyszín közül talán Rétságon lehet majd a legnagyobb érdeklődés az új ügyintézés lehetőség iránt. Kitért arra is: a NAV igyekszik igazodni a kor elvárásaihoz és az ennek megfelelő platformok legtöbbjén már elérhető a szervezet. Ugyanakkor el kell fogadni, hogy ezeket az ügyintézési módokat nem feltétlen tudja (vagy akarja) mindenki használni és továbbra is legkönnyebb élő szóban segítséget nyújtani, továbbra is fontos a személyes kapcsolattartás – tette hozzá.

Hegedűs Ferenc, Rétság polgármestere emlékeztetett rá: már a Kormányablak városba érkezése is jelentős előrelépés volt. „Ezért és a mostani előrelépésért a város és a térség településein élők nevében csak köszönetet tudok mondani” – kommentálta a NAV ügyfélszolgálati pont kialakítását a településvezető.

Stayer László, Szécsény polgármestere úgy fogalmazott: a kormányhivatal és az önkormányzat szécsényi együttműködése kiállta az idő próbáját – meggyőződése, hogy ez az adóhivatallal kapcsolatban is így lesz. Rámutatott arra is, hogy közös felelőssége van az állampolgárok ügyeit intézőknek, hiszen sokak a mai napig a „hivatalba” érkeznek, nem feltétlen tudatosul mindenkiben, hogy éppen egy kormányhivatali, önkormányzati, vagy most már hamarosan adóhivatali ügyintézővel ülnek szemben. „Addig viszont, amíg mindenki kölcsönösen elégedett, ez egyáltalán nem jelent problémát” – tette hozzá.

Nagy-Majdon József az ügyfélszolgálati pont átadóján megköszönte a kormányzatnak azt, hogy Bátonyterenye – még ha az ország legkisebb járásában is – de térségi központ maradhatott. „Ez nagyon fontos a városunk életében, hiszen ezt a vezető pozíciót nem azért töltjük be, mert földrajzilag középen helyezkedünk el, hanem azért, mert ezt képesek vagyunk tartalommal is megtölteni” – tette hozzá. A polgármester úgy fogalmazott: egy ilyen újabb „tartalom” lesz az is, hogy az adóügyintézés közelebb kerül a bátonyterenyei és a környékbeli lakosságához. „Egykor a régiósítással előfordult, hogy nem hogy Salgótarjánig, de szélsőséges esetekben akár Egerig vagy Miskolcig kellett utazni. Ez most jól érzékelhetően egy teljesen ellentétes irányú folyamat, ami az emberekhez sokkal közelebb viszi az ügyintézést” – mutatott rá Nagy-Majdon József.