Jó, ha tudja: fontos változás lépett életbe az eredetiségvizsgáknál

A kormány bevezette a külföldről behozott, uniós járművek esetében is a kötelező eredetiségvizsgálatot. Jogszabály szerint Magyarországon minden egyes autó adásvétele alkalmával új eredetiségvizsgálatot, míg az Európai Unión kívülről-, illetve az Európai Unión belülről behozott járművekre a forgalomba helyezés előtt kötelező az eredetiségvizsgálat.

De miért is?

A kormányzati szándék biztonságosabbá szeretné tenni a használt gépjármű piacot. Ennek érdekében került bevezetésre a járművek előzetes eredetiség vizsgálata. Bevezetése óta azonban megváltozott a piaci környezet, a járművek felszereltsége, gyári jelölése és legfőképpen nagyot fejlődött az informatika. A gépjármű bűnözők gyorsan reagáltak a környezeti változásokra, így elengedhetetlenné vált, hogy a közigazgatás is változtasson az eddigi rendszeren. Mivel az elmúlt évek tapasztalatai és bűnügyi statisztikák is azt mutatták, hogy a bűncselekményből származó járműveket úgy legalizálják, hogy használt import járműként tűntetik fel azokat, ezért került bevezetésre az idén már az EGT tagországokból származó használt járművekre is a forgalomba helyezés előtti kötelező eredetiség vizsgálat.

Mit kell tenni forgalomba helyezés előtt?

A használt autót behozatalakor forgalomba helyezés előtt kötelező elvinni többek között az NKH kijelölt állomására, ahol annak műszaki vizsgáztatása, a magyar közúti gépjármű nyilvántartás számára történő regisztrációja, műszaki felvétele történik, ezen kívül eredetiség vizsgálatra, szükséges a regisztrációs adó megfizetése és biztosításkötésnek is meg kell előznie az okmányirodai ügyintézést. Az előzetes eredetiség vizsgálaton összevetik a jármű külföldi forgalmi engedélyében, törzskönyvében és a tulajdonjog megszerzését bizonyító adásvételi szerződésen vagy számlán szereplő járműadatokat, a gépjárműben található elsődleges (beütött alvázszám) és másodlagos (súlytábla, típustábla) azonosítókkal. Ezt követően ellenőrzik , hogy történt- e illegális, a gyári kiviteltől eltérő beavatkozás az azonosítók környezetében. Megvizsgálják, hogy azok gyári, szabványkivitelűek-e? Mindezt dokumentálják, majd az igazgatási és egyéb díjak megfizetése után állítják ki az eredetiség vizsgálatról szóló igazolást.

FONTOS VÁLTOZÁS!

Ha a tulajdonos vagy meghatalmazottja nem hajlandó az eredetiség vizsgáló állomás technikai leírásában, ún. protokolljában előírt vizsgálatokat elvégeztetni a járművén, úgy az automatikusan megbukik és csak szakértői vizsgálatot követően helyezhető forgalomba.