Bemutatjuk: Hyundai i30 N – Versenyautó a hétköznapokra (videóval)

A Nürburgringen tökéletesített és a 275 LE-t kínáló, nagy sebességű kanyarvételi képességgel rendelkező vadonatúj i30 N éppen annyira „éhezik” a kanyarokra, mint Ön. Tapasztalja meg egy versenyautó  vezetésének élményét – minden nap.

A Hyundai hozza az elvárható minőséget, a garancia lejárta után sem hallani arról, hogy széthullana az autó. Megbízható, tartós kocsikat készítenek és most úgy érzik, eljött a nagyobb vállalások ideje. Az „N” Namyang városára utal, ahol a cég fejlesztőközpontja található. A külseje visszafogott, csak a töltő-hűtő levegő miatt nagyobbra nyitott első hűtőrácsok és a formába besimuló, nemkirívó szárny mutatja, hogy ez egy sportautó. Na meg persze a dupla kipufogóvég hátul, ami gyönyörű mély hanggal morajlik fel. Nincs nagyobb toldat sem elől, sem hátul, nincs túlműanyagozva.

  • Két változatban érkezett az autó:

– A „mezei” N, amiben sem hátsó merevítő, sem elektronikusan vezérelt diffi nincs és a motorja is „csak” 250 lóerő.

–  A Performance változat viszont már hátsó tornymerevítővel és elektronikus diffivel ellátott és a motorja 275 lóerővel mozgatja az 1429 kilogrammos autót, és ez a mozgás lenyűgöző.

Különböző üzemmódokat is kiválaszthat a vezető, mint például az ECO (amit furcsa használni egy ilyen autóban, de jelentősen csökkenti a fogyasztást), a Normal (ami lágyabbá teszi a futóművet), a Sport és az N, amelyekkel igazi élményt nyújt az autó, ugyanis ekkor felkeményedik a futómű és a kormányzás is, a kipufogó pedig gyönyörűen mormog tőle alapjáraton. Ha viszont egyik üzemmód sem nyeri el a sofőr tetszését, a Custom módban saját kedve szerinte állíthatja be az autó menettulajdonságait, mint például a kipufogóhangot, a futóművet és a kormányzást is. Induláskor meg aztán elszabadul a pokol.

A „fordulatszám szabályozót” is bekapcsolva szinte egy TCR versenyautó szabadul az utakra. Vagy mondhatnám úgy is, hogy elefánt a porcelánboltban, mert ilyenkor már mindenki elképesztően lassúnak tűnik körülöttünk. Üvölt, „csörög,” csattog, durrog, mindent megtesz, amivel felhívja magára figyelmet és elégedett mosolyt csal az arcunkra.

A vetélytársai, Vokswagen Golf R (300 lóerő), Honda Civic Type-R (320 lóerő), Ford Focus RS (350 lóerő), Mercedes A45 AMG (380 lóerő), Audi RS3 (400 lóerő).

Viszönt az örömautózás azon területének, amelyik nem csak a teljesítményről szól, a Hyundai i30 N a csúcsa.

Itt a lényeg nem a sebességmérőn mutatott szám, nem is az, hogy milyen gyorsan pörög, itt az számít, hogy milyen színházat rendez a technika. Ez az a számokkal nem megmagyarázható érzés, ami az első tempósabb kanyarnál jön, amikor az autó rátámaszt az ívkülső első kerékre, az ívbelső hátsót finoman elemeli, összezár az elektronikusan vezérelt sperr, és akkor az ember elhiszi, hogy tud vezetni.

Ez a teljesítmény 15-20 éve ugyanígy előjött egy kétliteres turbómotorból, mondjuk egy Subaru Imprezában, vagy Mitusbishi Evóban, viszont az i30 más: itt nincs hatalmas turbólyuk, kellemetlen haldoklás a töltőnyomás alatt, az N motorja 2000 fölött kicsivel érezteti, hogy elég agresszív, és 5500-nál kezd kisimulni a görbe. 353 newtonméter főleg ilyen rövid fokozatokkal rengeteg, még harmadikban is szorítani kell a kormányt, egy jobban megtaposott egyesben pedig rendesen kapaszkodni kell. Ráadásul, amíg a motor hőmenedzsmentje engedi (értsd nem lesz veszélyes önmagára), van túltöltés is, vagyis kemény gyorsításnál rövid ideig nyitva hagyja feltöltő turbinaoldali megkerülő szelepét, így túltölti a motort, ami még 25 Nm-t rádob, egy önfeledten leforgatott 4-es után azon kapja magát az ember, hogy épp átlendül a 170-en és közben nem lankad a szorító érzés mellkas táján. És van benne rendes, mechanikus kézifékkar! Ami négyzetre emeli az élményt.

  • Alapáron 8 399 000 forintot kérnek az i30 N modellért, ám ezt érdemes megfejelni a Performance csomaggal, ami plusz 750 ezer forintért kínálja a 275 lóerőt, a 19 colos kerekeket, az aktív differenciálzárat és az aktív kipufogóhang-vezérlést, illetve nagyobb féktárcsákat. Emellett kérhető még néhány más csomag is, amelyek kényelmi és biztonsági felszereléseket tartalmaznak. Hasznos például a navigációs csomag a tolatókamerával és a komfort csomag is többek között a parkolás-segítő rendszerrel, esőérzékelős ablaktörlővel és kulcsfelismerő rendszerrel. A gazdagabban felszerelt tesztautó ára 9,95 millió forintnál állt meg. Körülnézve a piacon ez egészen jó ajánlat. Főleg úgy, hogy a Golf GTI jelenleg nem is érhető el, ahogy az R modell sem, valamint a Ford Focus RS is eltűnt a kínálatból. A Megane RS lehet, aki megszorongatja, a kicsit erősebb SEAT Leon Cupra viszont már tízmillió felett jár.
  • A legújabb limitált szériás modell pedig megkapta a „Michelisz Edition” csomagot, ami magában foglalja a Performance csomagot, a Navigációs csomagot, a sötétített üvegezést, a hátsó toronymerevítőt, a Téli csomagot fűthető ülésekkel és kormánykerékkel, a vezetéknélküli töltőberendezést és a limitált szériára vonatkozó plakettet a modellen. Ebből a modellből csupán 20db készül, a „Michelisz Edition” csomag felára pedig 1 millió forint, ami nem is olyan sok mint amennyinek tűnik, ha azt vesszük, hogy a benne foglalt extrák ára külön-külön 1.215.000,-Ft.

Összegzés:

Az i30 N nem rémisztő, hanem játékos. Ha egy versenypályán, a tizedek lefaragására választanánk autót, arra nem ez lenne a legjobb. De a valódi életben, a mosolyfaktor a Hyundai-ban nagyobb. Azokat a kanyarokat, amiket a vetélytársak úgy vesznek be, hogy közben az embernek szorítania kell a kormányt, hogy az ülésben maradjon, az i30 N pici fékezésre eldobja a hátulját, és furcsamód ilyenkor az ember nem fél, hanem élvezi, hiszen elképesztően kezes az autó, mindig azt, mindig úgy és mindig addig csinálja, ahogy a sofőr akarja.