Hagyományteremtő szándékkal rendezték meg az I. Magyar Modellező Fórumot Bátonyterenyén

Első alkalommal rendezték meg szombaton a Viessmann Kft. szervezésében a Magyar Modellező Fórumot, a bátonyterenyei Ady Endre Művelődési Központban. Mint a köszöntőben elhangzott, a rendezvényt a cég vezetői szakmai támogatásukkal indították útjára december 2-án, a Vasútmodellezés Napján azzal a céllal, hogy az országban működő vasútmodellezők között megfelelő információáramlást biztosítsanak.

Matthias Viessmann a cég egyik vezetője, egyben a rendezvény házigazdája köszöntőjében kihangsúlyozta, hogy ma nem csak a jelenlévők ünneplik ezt a napot, hanem számos más országban is, akik ennek a szenvedélynek hódolnak. Kitért arra, hogy mennyire fontosnak tartja az ilyen fórumokat, hiszen az egymásnak adott ötletek, az információcsere, az egymás motiválása olyan erővel hat, ami képes működtetni a hasonló közösségeket, a legkisebb modellező klubokat is. Hozzátette, hogy a kezdeményezés célja elsősorban az volt, hogy bemutassák napjaink vasútmodellezését és a benne rejlő lehetőségeket, szépségeket, kihívásokat, hogy egy áttekintő képet kaphassanak a megjelentek a terepasztal elkészítéséről, beleértve annak építését, a fények kialakítását, az elektronikai vezérlést és nem utolsó sorban a CarMotiont.

-Számtalan helyen, főleg Németországban, Ausztriában és Svájcban is klubok, gyártók, kereskedők nyitják meg kapuikat ma azért, hogy bemutassák a modellezést. Ezért vagyunk mi is itt, és ünnepeljük közösen ezt a napot. Ebből hagyományt szeretnénk teremteni a jövőben, és bízunk benne, hogy minden évben más városban, más előadókkal tudjuk majd megrendezni – mondta, majd így folytatta.

Néha mi vasútmodellezők találkozunk ugyan kiállításokon, de legtöbben otthon élnek eme időtöltés lehetőségével. Ez a hobbi egyfajta nyugalom sziget a nehéz időkben, hiszen egy kicsit eltereli a figyelmet a kinti világról. A rendezvényt ugyan a Viessmann Kft. rendezte, de nem rólunk szól, hanem mindenkiről, aki ma itt megjelent, mert mindenki tud valamit, de úgy gondolom, hogy mégsem árt meghallgatni azokat, akik már bizonyították, hogy csúcsra vitték ezt a hobbit.

Ezt követően bemutatásra került a Magyar Modellező Fórum nyertes logója, amelyet Bíró Boldizsár készített, aki hobbi szinten vasútmodellező, formatervezőnek tanul és a designerség is közel áll hozzá.

Nagy-Majdon József, Bátonyterenye polgármestere visszaemlékezve gyermekkori éveire elmondta, hogy nagy öröm számára, hogy a Viessmann Kft. életben tartja ezt az érdekes és kicsit sem egyszerű tevékenységet, hogy ilyen magas szinten műveli az alkatrészek gyártását, és hogy felöleli a modellezés különböző repertoárjait.

-Nekem is volt gyerekkoromban egy kis vasutam, ami már sajnos rozsdás, a váltó sem működik rajta, de bennem mindig az a gyerekkori élmény van, hogy milyen volt anno a vasúttal játszani. Modellező sosem voltam, csak egy csodálója azoknak, akik órákat, napokat, éveket töltenek és építgetik a saját modellvasútjukat.

Soós András érdekes előadást tartott a terepasztal építéséről. Beszélt arról, hogy több, mint 40 éve kezdett foglalkozni  a vasútmodellezéssel, kisgyerekként kapta meg az első vasúti pályáját, komolyabban picit több mint 20 éve kezdett ebbe a hobbiba. Majd azokhoz szólt, akik még eddig nem építettek terepasztalt. Elmondta, hogy is fogjanak neki, mik azok a buktatók, amiket könnyen kiküszöbölhetnek. Kifejtette, hogy az egész egy elhatározással kezdődik, majd sok türelem és idő mire egy valósághű terepasztalt megszületik.

Szűcs Miklós a tájépítésről, azok szépségeiről és buktatóiról tartott előadásában mesélt a kezdetekről:

-Régen még nem voltak ilyen modern dolgok, mint most, akkor még csirkehálót használtunk az első terepasztalokon, arra újságpapírt raktunk, aztán gézt, utána felkentük a gipszet, majd faragtuk és festettük. Fűrészpor is gyakran került fel díszként. Beszélt a sík, a domb és hegyvidék megépítésének fortélyairól, a nyár, a tavasz és az ősz színeinek megelevenítéséről, a festési technikákról.

Simon Zoltán elmondta, hogy nem profi modellező, de úgy gondolja, hogy lesz olyan információja, amit majd haza tudnak vinni az érdeklődők, majd bevezetőjében felvázolta, hogyan került kapcsolatba a vasútmodellezéssel:

-A modellezésem nagyon régre nyúlik vissza, hiszen 5 éves voltam, amikor az első kisvasutat megkaptam, a hozzá tartozó trafóval, egy tartó mozdonnyal, valamint tehervagonokkal. Ez olyannyira meghatározta az életemet, hogy ettől kezdve a szüleim segítségével ezt a vasúti szerkezetet folyamatosan bővíthettem, váltókat és vagonokat kaptam. A másik hobbim az informatika volt, a pályafutásomat is ez határozta meg, mérnökinformatikusként végeztem, így elmondhatom, hogy az életem 2 legnagyobb hobbija összetalálkozott.

Majd, egy saját készítésű ház megvilágításáról, forrasztásokról, méretarányokról, teszteléseiről beszélt, és mutatta be az egyes folyamatokat.

Martisz Gábor az elektronikai vezérlésekről tartott szakmai tájékoztatójában kitért az analóg és a digitális irányításra. Felvázolta a hibaforrásokat, a modern elektronikai lehetőségek kialakítását, a sínbe épített érzékelők, motorok, relék segítségével vonatok és jelzők irányítását.

Zárásként Vita Szabolcs lépett a pódiumra CarMotion: „Forradalom a terepasztalon” című előadásával. Felhívta a figyelmet a lokális döntésekre, a helyszínek és helyzetek vezérlésére, az egyszerűen megvalósítható automatizálásra, valamint a fokozatos bővíthetőségekre.

Az előadások után Conny Viessmann, a cég másik vezetője vette át a szót és elárulta, hogy a bővítéseikkel egy olyan álmot sikerült valóra váltaniuk az elmúlt időszakban, amik biztos lépésekkel viszik előre a családi vállalkozásukat, de továbbra is várják a jó ötleteket.

-Fontosnak tartom, hogy teret biztosítsunk a közösségépítésnek, a kapcsolatépítésnek és minden fronton támogassuk a vállalkozó szellemű vasútmodell építőket.

A rendezvény ezt követően kötetlen beszélgetéssel folytatódott a Viessmann Kft. telephelyén.

A veszprémi Baross Gábor Vasútmodellező és Vasútbarát Klub részéről nyilatkoztak hírportálunknak:

-1990- ben alakultunk első önálló klubként Magyarországon, sok kiállításon és rendezvényen is részt vettünk hazánkban és külföldön is. Egyedüliként vagyunk tagjai a Nemzetközi Vasútmodellező Szövetségnek, jó kapcsolatot ápolunk a szomszédos országok modellezőivel. Ezennel is szeretnénk köszönetet mondani a Viessmann Kft- nek a meghívásért, örömmel jöttünk, nagyon tetszett a rendezvény. Hallottunk néhány érdekes és új dolgot, főleg az autófejlesztéssel kapcsolatban, ami nagyon megnyerte a tetszésünket, de a többi előadó is tartalmas előadást tartott, amik segítik majd a további munkánkat is.

A jól sikerült rendezvénynek elengedhetetlen feltétele volt a szakmai tudás, a képzett csapat és az érdeklődő közönség.

NBA